Sabtu, 12 Maret 2011

Part 3 (Cerita Sedih di Sekolah)

Seperti biasa bangun pagi termenung dulu ambik masa nak berjalan ke bilik air.....dan tiap pagi mesti ayah kejutkan aku dan yang lain dengan seruan "alhamdullilah hillazi ahyana bakdama amatana wailaihinnusyuk".....aku tak faham apa maksudnya, sayu-sayu je dengar tapi membuat suara itu kedengaran sampai hari ini......

    Dah hensem dah tengok cermin sikat rambut belah tepi, pakai baju putih seluar biru pendek dan yang paling klasik mak aku kasi bedak banyak-banyak kat muka aku. Aku tengok cermin sekali lagi lawa ke mak taruk bedak banyak-banyak cam tu kat muka aku?.... senyum je no more thinking, ikut je....rasanye badan panas sejuk je....nak cakap kat mak tak berani, kalau cakap mesti telinga aku mak jadikan tombol pintu... 

      Van kuning dah sampai, cium tangan mak dan ayah...... aku dan abang naik van yang sama...kita sekolah tempat yang sama aku darjah 2 abang aku darjah 5.... 


      Macam biasa ramai kawan-kawan yang berpakaian sama jalan masuk gerbang sekolah....sebelah kiri tempat cikgu-cikgu taruk kete...sebelah kete ada motor dan banyak basikal....jalan depan sikit ada kantin tempat aku makan waktu rehat....sekolah aku ada 2 tempat main bola... aku jalan straight je sebab kelas aku betul-betul kat depan tempat murid-murid berhimpun pada hari Ahad pagi, ada 3 tiang bendera berdiri kat situ...aku dengan beg galas besau kat belakang terhuyung-hayang nak sampai kat kelas... abang dah ke kelas dia...aku sayang kat abang aku, abang aku baik.....

     Hari ni rasa macam tak semangat je aku...memang aku terlalu fobia pegi sekolah sebab cikgu-cikgu aku semuanya macam singa tak de pun yang cakap dengan aku lemah lembut...aku juga tak tau kenapa..Yang aku ingat Cikgu Azizan je yang agak lembut cakap dengan aku..Cikgu Azizan cantik, cikgu selalu pakai kasut tupit tinggi dan cikgu ada tahi lalat kat dagu. Cikgu Azizan dia galak juga tapi taklah membabi buta cam cikgu lain... Mungkin dia tau kut aku ni lemau sangat susah nak ingat apa yang diaja kat depan...Bukannya cikgu-cikgu tak tau aku ni tak fasih kalau membaca...kena mengeje dulu baru boleh....

    "Semua bangun....... Selamat Pagi Cikgu!" 
    "Selamat Pagi murid-murid" ....Seperti biasa kupit senyuam, berbaju kurung kelabu, bertudung kelabu dan berkaca mata bulat...Cikgu Rosnah melihat satu persatu murid-muridnya dari depan sampai belakang...Aku duduk ditengah sebelah kawan aku Hilmi. Perasaan aku mula tak sedap hati badan mula sejuk panas...sesekali aku menyentuh dahi dan leher aku. Memang dari semalam aku tak sedap badan cuma aku terlalu takut nak cakap kat mak ayah...

    "Buka buku tulis dan tulis apa yang cikgu tulis kat depan ni" 
semua murid megikut apa yang Cikgu Rosnah cakap dan mengeluarkan buku warna coklat yang ada cop lambang sekolah kat depan...

   Tiba-tiba "Berhenti dulu menulis cikgu nak satu-satu baca apa yang cikgu tuli didepan".... ni yang paling aku tak suka...aku mana pandai baca...aku termasuk 5 kawan-kawan aku yang lembab... 
  "Aiko baca!"
  "S.u....a....t.u....ha....ri.....sa..ya.....ber....ber...ma......." tiba-tiba Cikgu Rosnah menjerit 
  " Aiko mari ke depan!" dengan suara lantangnya bergegar satu kelas....dengan takut-takut aku berjalan kedepan...
  " Cuba eje betul-betul ber..ma..in...bermain..sambung lagi selepas bermain apa bacanya"
Lidahku kelu ....badanku mula panas.... tangan cikgu itu memegang kepalaku dan menghantuk ke papan hijau...aku tidak dapat mengelak
   Terasa sakit dikepalaku, semakin aku ditekan semakin aku tidak boleh membaca.....mataku sudah terasa gelap, kaki terasa lemas kuat sangat cikgu pukul aku....terikan cikgu sudah aku tidak mendengarnya...aku hanya menunduk dan tidak mahu meneruskan bacaan itu...Cikgu Rosnah menggila  dia pulas telinga aku...aku hanya mengerang kesakitan...tiba-tiba wajah Cikgu Rosnah berubah, teligaku tidak di pulas lagi nada suaranya manjadi lembut....
   "Aiko sakit ke?" sambil menyentuh dahi dan leherku..... aku hanya menunduk seakan tidak mengerti apa yang cikgu tanya...
   "Aiko kenapa panas badan Aiko....Aiko demam ke? Maafkan cikgu....Aiko dah makan?"
Aku hanya membalas dengan isyarat kepala sambil mengosok kepalaku yang habis dipukul cikgu. Aku pun pelik tengok muka cikgu kenapa macam tu? kenapa nampak sedih je? kan dia baru je pukul aku?... aku tak faham....
   "Aiko ke kantin beli nasi pas tu makan...Aiko ada duit?"
Aku menganggung tiba-tiba aku menangis tidak dapat lagi aku membendungnya..aku melihat seisi kelas...kawan-kawan cuma terdiam cuma satu orang saja yang senyum padaku iatu Anis...Dia senyum dan menyuruhku mengelap air mata....Cikgu Rosnah membuka dompetnya dan menghulurkan duit 50sen aku menggelangkan kepala, cikgu serba salah dan cikgu menghulur benda yang berwarna pink... Terasa familar dengan benda itu ternyata itu ubat demam yang sering mak bagi kat aku kalau badan aku panas...ubat kotta...aku mengambilnya..Aku bersuara sambil tersedu...
   "Cikgu kan tak bunyi loceng lagi mana boleh saya pergi makan kat kantin?"
   "Tak pe nanti kalau cikgu lain tanya cakap cikgu suruh Aiko makan kat kantin...Aiko pergilah"
Sambil menunduk aku berjalan menuju kantin....air mataku belum juga berhenti....  

     Terasa pahit nasi gulai daging yang aku makan....fikiranku kosong, sesekali airmata jatuh dalam pinggan nasi, pak cik kantin melihat aku dengan tatapan perihatin....aku bertambah sedih kalau orang lain melihat aku begitu..Aku menundukkan kepala, aku berfikir kepada siapa aku nak cakap......kalau aku cakap kat mak, mesti mak pukul mak cakap aku yang nakal, aku yang bodoh.... aku menolak pinggan nasi ke tepi dan aku memakan obat yang diberi Cikgu Rosnah dengan air sirap yang ku beli dengan harga 10sen.... Aku beranjak pergi dan aku duduk di kerusi batu di sisi lapangan bola sepak ku memandang kosong sambil kepala rebah dilututku....

     Loceng sekolah berbunyi menandakan waktu rehat....semua murid-murid berjalan menuju ke kantin dan ada juga sekumpulan murid membawa bekal makan di bawah pokok...Aku mencari-cari kelibat abang Fahmi tapi tak jumpa, nak pergi ke kelas abang malas...Badanku semakin panas aku rasa nak jatuh...
    "Aiko buat apa kat situ" aku kenal suara itu aku menoleh sambil mengesat air mataku dengan lengan baju....
Cikgu Azizan senyum dan duduk disampingku sambil mengusap kepalaku...
   "Aiko demam ya......Aiko dah makan?" aku cuma menganguk..
   "Cikgu nampak tadi Aiko kat dalam kelas Aiko tak ape-ape?" aku cuma diam tak tau nak cakap apa..
   "Nak cikgu hantar Aiko balik rumah?....Aiko sabar ye....Aiko boleh sebenarnya Aiko kena kuat belajar    je...kalau Aiko tak faham juga aku belajar pelan-pelan, Aiko mesti boleh" 
Terasa sejuk hati mendengar kata-kata semangat Cikgu Azizan..
   "Aiko tak pandai cikgu, kenapa Cikgu Rosanah buat Aiko macam tu sekali" air mata ku mulai mengalir lagi...
   " Dah Aiko jangan nagis lagi ye...Aiko kan budal laki.....budak laki mana boleh nangis" cikgu Azizan cuba menenagkan aku....aku membalas dengan menganggukan kepala... 
   "Cikgu pergi dulu ye...loceng pun dah bunyi Aiko masuk kelas ye...banyak-banyak sabar..Aiko kuat" sambil tersenyum Cikgu Azizan berlalu pergi...

      Kawan-kawan semua melihat aku, dengan malas aku berjalan menghamoiri tempat dudukku dan aku merebahkan kepala di meja.....terdengar sayup-sayup ketua kelas aku memberi isyarat supaya bangun itu menandakan cikgu matematik dah masuk kelas, aku masih duduk kepalaku beralaskan tangan dan aku tertidur........

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Niki & Miki

COLDPLAY

Sign

by dunk on august

still undergoing a massive construction process.!

2009-2011@copyright