Kamis, 10 Maret 2011

Part 2 (Tertanya-tanya)

Sambil senyum sendiri mulai menulis nafkah ini pada pena BB ku telah di hadiah sempena kelulusanku...copy paste story.

Hal peribadikah ini? 
Boleh ke kongsi?
S.T.U.P.I.D kah kalau nak menceritakan?
Nak tulis ke tak ye?
Susah juge ni..... personal sangat?
Kalau dicampur, ditolak, dikali, dibahagi boleh jadi buku nanti.....Wal hal pikir-pikir dulu boleh ke kalo aku buat cerita ni? Nanti ada yang terasa, ada yang marah dan ada yang tersinggung....Sebenarnya nak sambung kisah  Part 1 .
Pikir-pikir dulu sat..... yang paling penting diri ini harus yakin....
Melas sangat ceritanya.....dari kecik sampai besar sikit, lepas tu dari sekolah menengah n then sampailah belasan tahun.... nanti cut, and then sambung...


Habis ini ku kemana? sering menangis diejek anak yang dibuang orang dan dibuang ke tong sampah, penat dah berfikir dan tertanya-tanya betul ke macam tu sekali? Memandang wajah sendiri dicermin dari atas ke bawah berulang kali...Ye lah betul kut memang anak orang lain kulit hitam sangat, yang lain semua putih. Membisu bersama cermin....melihat kulit tangan gelap....kulit kaki gelap..cuma gigi dengan mata saja yang putih...
       "ni anak siapa? kenapa lain"....makcik-makcik yang suka borak depan rumah time petang
      "tak taulah anak siapa, anak keling kali yang dibuang di tong samapah".....boleh je mak aku jawab cam tu pedih hati.....tapi ku balas dengan senyuman je sambil buat dek...Tapi dalam hati masih tertanya-tanya betul ke? 

Kesendirian pasti soalan itu muncul...betul ke? ato memang sengaja nak bergurau supaya aku tak main waktu matahari berdiri tegak dikepalaku.....Time aku dipukul mesti aku 80% percaya aku bukan anak mak bapak aku boleh dikatakan anak pungutlah....time tulah layan syahdu gila aku sendiri di bilik...Sampai mentalku tak boleh tahan dengan ungkapan itu, aku menunggu masa yang sesuai untuk menanyakan betulkah akan  ucapan itu. Umurku masih 9 tahun dibebani persoalan sedemikan rupa, aku menunggu masa mak aku lagi baik..nak tanya pun susah mak aku galak sangat. 
    "  mak betul ke saya ni bukan anak mak?"
    " ye lah, anak keling sana tu mak jumpa kat sana" sambil tersengih mak aku,
aku tidak dapat berkata apa-apa..tiba-tiba air mata ini mengalir, kata-kata itu sungguh membuat hati ini remuk. Mak menyedari gurauannya telah melukai hati anaknya yang masih kecil.
    "taklah Aiko anak maklah....mak sayang kat Aiko, mak gurau je"
    "betul ke mak...tapi   nape mak cakap macam tu?"
    "mak kan gurau je saja nak gurau ngan anak mak" sambil mengulas-ulas rambuat Aiko
   "kenapa saya hitam mak....yang lain semua putih" sambil mengelap airmatanya sendiri dengan lengan baju merahnya..sesekali terdengar sendu...
    " Aiko tu macam datuk Aiko....kulit datuk pun hitam macam Aiko...hitam-hitam aiko pun hitam manis"
Senyum polos terasa puas dengan jawapan yang diberi mak...aku beranjak pergi ke ruang tv...mak sambung lagi aktivitinya menjahit baju......Kalau mak baik cam ni tiap harikan best, mata melihat tv kartun TanderCat tapi fikiran masih ditempat tadi...Bahagia sangat bila mak tak marah-marah. Setiap tutur kata, langkah berjalan kena hati-hati depan mak, silap-silap melayang gelas plastik kenalah siap sedia mengelak. Tak taulah apa yang merasuk mak aku kalau dia tengah marah....macam bukan mak lah.....
Terjawablah sudah pertanyaan yang bergegar diotak ku yang masih belum mengerti tentang dunia...

terimakasihtelahmembaca.....

2 komentar:

Niki & Miki

COLDPLAY

Sign

by dunk on august

still undergoing a massive construction process.!

2009-2011@copyright