Minggu, 04 Oktober 2009

3 Perkara haram meminta-minta




Iman Ghazali rahmatullahialaih, berkata terdapat banyak riwayat yang mana ada larangan untuk meminta-minta dan ada ancaman yang cukup keras karena perbuatan itu. tetapi serta denganya terdapat juga hadith-hadith yang mengandungi kebenaran juga untuk meminta. tafsirnya adalah: yaitu, meminta-minta adalah haram tetapi dalam keadaan tidak berupaya atau pun tidak berdaya, halal.Jika tidak demikan maka ianya haram. Haram karena ia mengandungi tiga perkara yang haram . Pertama, ianya seolah-olah satu tuduhan terhadap Allah s.w.t bahawa ia telah memberi nikmat yang tidak cukup sepertimana jika seorang hamba meminta dari orang lain berarti tuannya memberi keperluannya yang tidak cukup. Oleh itu, tanpa apa-apa keadaan yang sangat terpaksa, meminta tidak boleh menjadi halal.Seperti makan bangkai hewan adalah halal dalam keadaan yang sangat darurat atau terpaksa. Yang kedua, dengan perbuatan memintaorang yang meminta menghinakan diri di hadapan makhluk yang selain Allah. Kedudukan orang beriman yang begitu mulia tidak membenarkannya untuk menghinakan diri di hadapan sesiapa selain Allah. Akan tetapi, jika ia menghinakan dan merendahkan diri dihadapan Allah maka itu adalah kemuliaanya. Sebab ada kemanisan dalam menghinakan diri di hadapan Maha Kekasih. Mengaku kepada Tuhan bahawa diri seseorang itu tidak berupaya adalah kebahagiaan yang besar. Yang ketiga, ia meneyebabkan kesusahan bagi orang yang diminta. Kebnayakan orang yang diminta tidak dapat memberi dengan hati gembaira, tetapi terpaksa karena malu dan lain-lain perasaan. Jadi, apabila dia memberi sedekah karena m,alu atau dengan perasaan riya' maka haram bagi orang yang menerima juga. Jika ia menolak permintaan, maka ia rasa susah hati karena menjadi seolah-olah bakhil dari segi zahir. Jadi, dalam setiap keadaan ia menjadi asbab kesusahan orang yang meminta adalah haram.
Apabila terang perkara ini maka jelas juga mangapa dari pihak Baginda Muhammad s.a.w berkali-kali diberi amaran dan ancaman yang begitu keras atas perbuatan ini. Baginda s.a.w bersabda " Sesiapa yang meminta dari kami, maka kami akan memberi kepadanya (kenapa kami mesti menolak sedangkan orang yang memintalah bertanggungjawab untuk pastikan sama ada dia berhak untuk meminta atau sebaliknya ). Dan sesiapa yang tidak meminta-minta (yakni dia memohon kekayaan dari Allah S.W.T ) maka Allah taala akan memberikan kekayaan. Dan berbanding dengan orang yang meminta pada kami, orang yang tidak memintalah lebih disayangi kami"
di dalam hadith yang lain Baginda Muhammd s.a.w bersabda "Berpegang dengan sifat ISTIGHNA (perasaan tidak berhajat) dari orang dan makin kurang minta dari orang makin baik bagimu"

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Niki & Miki

COLDPLAY

Sign

by dunk on august

still undergoing a massive construction process.!

2009-2011@copyright